• Sitemap
  • Prenumerera

Second Life

Nätverket SIP drev tillsammans med Studieförbundet Vuxenskolan under 2007 en satsning inne i 3D-världen Second Life. En plattform bygdes upp. En medlemsgrupp med 500 personer fanns. Ett 50-tal aktiviteter genomfördes. Läs mer på www.natverketsip.se/sl

Steven Looby / Stefan Johansson om projektet när det avslutades:
Hypen kring Second Life är över och nu är det Facebook som gäller. Bakom oss har vi nio månader av aktivt arbete i Second Life. Det har varit kul och givande men det har tagit mycket tid och energi. Genom Second Life har jag mött otroligt mycket personer som jag annars aldrig skulle ha träffat. Genom Second Life träffade jag i verkligheten nya personer i Helsingborg, Malmö, Stockholm, Jönköping och USA. Jag har också gillat att kommunicera allmänt på personer som jag bara mött digitalt. Nu när Hypen är över så kan man enklare se vad Second Life är för något och hur man kan använda det. Det är en väldigt intressant och bra plattform för människor att mötas i en helt ny miljö. Det är bara lite tråkigt att tekniktröskeln är så pass hög som den är. Det gör att ovana datoranvändare aldrig har någon chans att ta sig in i denna världen och skulle de ta sig in så krävs det mycket för att de ska stanna kvar. Under min tid i Second Life har jag sett olika saker växa fram och vissa har dött ut och andra har stannat kvar. Den svenska delen i Second Life tycker jag fortfarande är rätt mager. Det finns i princip bara några enskilda personer som byggt upp olika saker och som driver dem framåt. Det hade varit roligare att se mer stabila underifrånverksamheter växa fram men jag tror att tekniktröskeln och att det tar mycket tid orsakar det största motståndet. Jag har också svårt att se det kommersiella värdet i Second Life för en enskild person. Det kräver oerhört mycket att skapa en verksamhet i Second Life och för att få den att generera intäkt. Det går men det är mycket svårt. Det allra största värdet med Second Life är helt klart det sociala. Det är mycket mer givande att kommunicera via en 3D-chat än en vanlig textchat. Det kanske tar lite längre tid genom att man ska vara artig och ta hänsyn till förflyttning och hur nära man står och liknande men det är ändå ett oslagbart mervärde. Så nu är det dags att ta nästa steg i utvecklingen och se vart det leder. Kanske behöver man bredda sig till flera 3D-världar. Kanske är det inte Second Life som är den bästa. Kanske ska man även titta på integreringen med andra digitala plattformar där ute på nätet. Tiden med Second Life har så här långt varit intressant, inspirerande, kul, givande, utvecklande och jag hoppas nästa arbetesfas blir på samma sätt.

Kommentarer
En kommentar till “Second Life”
  1. NEO skriver:

    Hej,
    Kul att ni skrev om Secondlife, jag har en känsla att Secondlife och virtuella världar är framtiden.

Lämna en kommentar