Om olika företeelser inne i Second Life

Hypen kring Second Life och den svenska ambassaden
Hypen kring Second Life började i november 2006 och pågick under hela våren 2007. En stor orsak till hypen var mediastormen som orsakades av nyheten att Svenska ambassaden skulle etablera sig i Second Life. Nyheten kom ut i januari långt före själva bygget och uppöppnandet som skedde i slutet av maj. Under hela tiden inne i Second Life så har personer från hela världen frågat efter vart den Svenska ambassaden är utan att den ens har funnits. Det som har skrivits i tidningarna har både varit av positiv och negativ karaktär och ibland blandat. Men ofta har mediainriktningarna rört sig kring olika ytterligheter och inte gett en helt sanningsenlig bild av hur verkligheten med Second Life ser ut. I början var artiklarna övervägande positiva men mot slutet blev det mer och mer fokus på olika negativa företeelser. Vad som än skrivits så har det gjort att antalet användare under första halvåret av 2007 ökat explosionsartat från kanske en miljon upp till september då det finns över nio miljoner konton.

Drama/intriger/konflikter och det suggestiva Second Life
Man ska inte tro att bara för att det är digitalt så är det mindre verkligt än i verkligheten. Att kommunicera digitalt är bara ett annat sätt att kommunicera med människor och att prata i telefon, skicka mail är andra varianter. Med relationer och kommunikation så följer känslor och missuppfattningar. Det här bäddar för intriger, drama och konflikter som ofta återfinns i Second Life. Personer överraskas av att det är mycket mer suggestivt än de förväntat sig. Man sitter framför datorn leende och skrattande. Ibland lite man irriterad på folk och ibland förbannad. Relationerna vidareutvecklas och allt blir till ett "rollspel" där ens verkliga jag är delaktig i allra högsta grad. Second Life gör det här ännu mer tydligt än en vanlig chat just för att det tredimensionella för med sig en extra dimension i kommunikationen.

Kommunikation chat, 3D-chat och i verkligheten
Kommunikation kan ske i Second Life på flera olika sätt. Dels har vi den klassiska textchatten där man skriver till varandra via tangentbordet. Här kan man välja om man vill att alla ska se det man skriver eller om man vill prata privat med någon särskild person. Vidare finns det nu också möjlighet till kommunikation via ljud genom funktionen som kallas voice. Då sitter man och pratar med varandra via headset (mic och hörlur) vid datorn och de andra som lyssnar hör det man säger. Om man går långt ifrån så hörs det svagare och volymen ökar om man är närma. Vidare finns det ett fjärde kommunikationssätt och det är avatarernas kroppsspråk och den 3D-miljön man befinner sig i. Här kan man starta igång olika rörelser som signalerar olika sorters kroppsspråk. Man styr ju även sin avatars placering och genom det kommunicerar man också olika saker genom att sätta sig, ställa sig nära, flyga iväg med mera. Det är stor skillnad mellan kommunikatioen i en 3D-värld och kommunikationen på en vanlig textchat. I 3D-världen är spektrat på kommunikationen så mycket bredare. Dock handlar båda chattarna om digital kommunikation och då finns det alltid utrymme för misstolkningar och missuppfattningar. Att kommunicera digitalt kommer inte i närheten av att kommunicera i verkligheten. Men ärligheten och djupheten som väldigt ofta kommer fram genom digital kommunikation återfinns väldigt sällan i kommunikation i verkligheten. Så varje kommunikationssätt har sina fördelar.

Kommersiellt
Det är starkt överdrivet att man kan tjäna massa pengar i Second Life. Visst förekommer det mängder av penningtransaktioner men dessa är oftast av mycket små belopp och det handlar mest om att privatpersoner köper kläder, hår eller liknande. Det finns duktiga personer som bygger och scriptar olika saker som får betalt för det som de gör men de kommer sällan upp i några större summor och det går med största säkerhet inte att leva på utan det blir mest ett litet trevligt extrajobb och tidsfördriv. Att hyra ut mark är ett annat sätt att tjäna pengar. Dock kräver det här mycket tid, engagemang och en organisation kring det hela. Inte heller här handlar det om stora belopp utan det är mest att få tillbaka investeringen och göra lite vinst på det hela. Det är förmodligen bara en handfull med personer inom det svenska lägret som har tjänat några pengar på Second Life och vi har svårt att tänk oss att någon får betalt för nerlagd tid så som man skulle få som anställd eller företagare. Vissa personer som är inne i Second Life får sin tid ersatt genom sina befintliga anställningar alternativt att en organisation bestämt sig för att göra någon kortare pilotsatsing på Second Life.

De mörka sidorna av Second Life
Second Life bebos av samma människor som bebor den verkliga världen och med sig har de både de bra och de dåliga delarna. På den ljusa sidan har vi alla sociala delanrna, seriös forskning och företag som bidrar till en stabil ekonomi. Den “mörka” sidan består i sin tur av spelverksamhet, barnporr och sexuella trackasserier. Det vore lätt att skylla detta på anonymiteten som finns tillgänglig i Second Life men jag tror att det helt enkelt är en spegling av samhället.

Rollspel och kasinon
En het diskussion angående rollspel där en avatar föreställer ett barn men där båda inblandade var vuxna människor, kallat ageplay, slutade i att LindenLab banlyste den aktiviteten. Även spelverksamhet tog slut efter att LindenLab blivit pressad från FBI, något som kostade många entreprenörer ganska mycket satsade pengar. Trots detta så finns dessa aktiviteter fortfarande kvar, om än mera i skymundan och dolt än tidigare.

Amerikansk lag
Många undrar om det inte borde vara upp till varje landägare att följa sitt lands lagar istället för att LindenLab skapar regler utifrån deras tolkning av den amerikanska lagstifningen men så länge alla servrarna befinner sig på amerikansk mark så är det så det måste vara.

Dålig miljö?
Jag har fått frågan om det verkligen är rätt ställe att genomföra aktiviteter eller att etablera sitt företag då det pågår sånt som barnporr. Mitt svar på den frågan är att det inte är annorlunda än att ha en hemsida på samma internet som har hemsidor där man säljer knark. Man väljer vilka delar man själv deltar i och undviker den dåliga sidan.


Tillbaka