Om
olika företeelser inne i Second Life
Hypen kring Second Life och den svenska ambassaden
Hypen kring Second Life började i november 2006 och pågick under
hela våren 2007. En stor orsak till hypen var mediastormen som orsakades
av nyheten att Svenska ambassaden skulle etablera sig i Second Life. Nyheten
kom ut i januari långt före själva bygget och uppöppnandet
som skedde i slutet av maj. Under hela tiden inne i Second Life så har
personer från hela världen frågat efter vart den Svenska
ambassaden är utan att den ens har funnits. Det som har skrivits i tidningarna
har både varit av positiv och negativ karaktär och ibland blandat.
Men ofta har mediainriktningarna rört sig kring olika ytterligheter och
inte gett en helt sanningsenlig bild av hur verkligheten med Second Life ser
ut. I början var artiklarna övervägande positiva men mot slutet
blev det mer och mer fokus på olika negativa företeelser. Vad som
än skrivits så har det gjort att antalet användare under första
halvåret av 2007 ökat explosionsartat från kanske en miljon
upp till september då det finns över nio miljoner konton.
Drama/intriger/konflikter och det suggestiva Second Life
Man ska inte tro att bara för att det är digitalt så är
det mindre verkligt än i verkligheten. Att kommunicera digitalt är
bara ett annat sätt att kommunicera med människor och att prata
i telefon, skicka mail är andra varianter. Med relationer och kommunikation
så följer känslor och missuppfattningar. Det här bäddar
för intriger, drama och konflikter som ofta återfinns i Second
Life. Personer överraskas av att det är mycket mer suggestivt än
de förväntat sig. Man sitter framför datorn leende och skrattande.
Ibland lite man irriterad på folk och ibland förbannad. Relationerna
vidareutvecklas och allt blir till ett "rollspel" där ens verkliga
jag är delaktig i allra högsta grad. Second Life gör det här
ännu mer tydligt än en vanlig chat just för att det tredimensionella
för med sig en extra dimension i kommunikationen.
Kommunikation chat, 3D-chat och i verkligheten
Kommunikation kan ske i Second Life på flera olika sätt. Dels har
vi den klassiska textchatten där man skriver till varandra via tangentbordet.
Här kan man välja om man vill att alla ska se det man skriver eller
om man vill prata privat med någon särskild person. Vidare finns
det nu också möjlighet till kommunikation via ljud genom funktionen
som kallas voice. Då sitter man och pratar med varandra via headset
(mic och hörlur) vid datorn och de andra som lyssnar hör det man
säger. Om man går långt ifrån så hörs det
svagare och volymen ökar om man är närma. Vidare finns det
ett fjärde kommunikationssätt och det är avatarernas kroppsspråk
och den 3D-miljön man befinner sig i. Här kan man starta igång
olika rörelser som signalerar olika sorters kroppsspråk. Man styr
ju även sin avatars placering och genom det kommunicerar man också
olika saker genom att sätta sig, ställa sig nära, flyga iväg
med mera. Det är stor skillnad mellan kommunikatioen i en 3D-värld
och kommunikationen på en vanlig textchat. I 3D-världen är
spektrat på kommunikationen så mycket bredare. Dock handlar båda
chattarna om digital kommunikation och då finns det alltid utrymme för
misstolkningar och missuppfattningar. Att kommunicera digitalt kommer inte
i närheten av att kommunicera i verkligheten. Men ärligheten och
djupheten som väldigt ofta kommer fram genom digital kommunikation återfinns
väldigt sällan i kommunikation i verkligheten. Så varje kommunikationssätt
har sina fördelar.
Kommersiellt
Det är starkt överdrivet att man kan tjäna massa pengar i Second
Life. Visst förekommer det mängder av penningtransaktioner men dessa
är oftast av mycket små belopp och det handlar mest om att privatpersoner
köper kläder, hår eller liknande. Det finns duktiga personer
som bygger och scriptar olika saker som får betalt för det som
de gör men de kommer sällan upp i några större summor
och det går med största säkerhet inte att leva på utan
det blir mest ett litet trevligt extrajobb och tidsfördriv. Att hyra
ut mark är ett annat sätt att tjäna pengar. Dock kräver
det här mycket tid, engagemang och en organisation kring det hela. Inte
heller här handlar det om stora belopp utan det är mest att få
tillbaka investeringen och göra lite vinst på det hela. Det är
förmodligen bara en handfull med personer inom det svenska lägret
som har tjänat några pengar på Second Life och vi har svårt
att tänk oss att någon får betalt för nerlagd tid så
som man skulle få som anställd eller företagare. Vissa personer
som är inne i Second Life får sin tid ersatt genom sina befintliga
anställningar alternativt att en organisation bestämt sig för
att göra någon kortare pilotsatsing på Second Life.
De mörka sidorna av Second Life
Second Life bebos av samma människor som bebor den verkliga världen
och med sig har de både de bra och de dåliga delarna. På
den ljusa sidan har vi alla sociala delanrna, seriös forskning och företag
som bidrar till en stabil ekonomi. Den “mörka” sidan består
i sin tur av spelverksamhet, barnporr och sexuella trackasserier. Det vore
lätt att skylla detta på anonymiteten som finns tillgänglig
i Second Life men jag tror att det helt enkelt är en spegling av samhället.
Rollspel och kasinon
En het diskussion angående rollspel där en avatar föreställer
ett barn men där båda inblandade var vuxna människor, kallat
ageplay, slutade i att LindenLab banlyste den aktiviteten. Även spelverksamhet
tog slut efter att LindenLab blivit pressad från FBI, något som
kostade många entreprenörer ganska mycket satsade pengar. Trots
detta så finns dessa aktiviteter fortfarande kvar, om än mera i
skymundan och dolt än tidigare.
Amerikansk lag
Många undrar om det inte borde vara upp till varje landägare att
följa sitt lands lagar istället för att LindenLab skapar regler
utifrån deras tolkning av den amerikanska lagstifningen men så
länge alla servrarna befinner sig på amerikansk mark så är
det så det måste vara.
Dålig miljö?
Jag har fått frågan om det verkligen är rätt ställe
att genomföra aktiviteter eller att etablera sitt företag då
det pågår sånt som barnporr. Mitt svar på den frågan
är att det inte är annorlunda än att ha en hemsida på
samma internet som har hemsidor där man säljer knark. Man väljer
vilka delar man själv deltar i och undviker den dåliga sidan.
Tillbaka