Juli, Augusti och September i Kroatien

from Lejla Skrijelj

Juli – Rutinperioden och “the little things in life”

Jag har nu kommit in i rutinperioden av min volontärperiod, varje dag är likadan, samma rutin och lite halvtråkigt. Många av kollegorna är på semester och mina rumskamrater är på andra ställen och jobbar så det har varit lite annorlunda trots rutinperioden. Zagreb har som många andra ställen i Europa varit extremt varmt, det har varit stormigt och åska nästan var och varannan dag. Mina föräldrar kom på besök i början av månaden vilket var kul! Men kort efter det blev jag sjuk och fick jobba hemifrån i två veckor, vilket var den lägsta punkten under min volontärperiod. Jag fick åka till sjukhus och som tur var hade jag mina föräldrar på besök då också, och jag fick använda mitt fina EU-kort för första gången! Under tiden jag jobbade hemifrån så översatte jag mest lite texter från kroatiska till svenska och dessa texter ska göras till broschyer för besökscentret på Cres. Eftersom jag var hemma så mycket denna månaden så bekantade jag mig med några duvor som besöker vår balkong varje dag, vilket hjälpte enormt genom denna jobbiga period.

Augusti och September – Sommarmånaden

Augusti var en mycket bättre månad än juli och sommaren blev bara bättre och bättre genom september. Jag åkte till Sverige i början av augusti och efter det gällde det att packa för 5 veckor ifrån Zagreb. Först åkte jag tillbaka till ön Cres för att jobba på museet och besökscentret i Beli i två veckor. Denna gång var jag med en volontär från Kroatien så jag fick verkligen använda mig av mina språkkunskaper och lärde mig en hel del nytt också, lite slang och lokala vardagsuttryck. Vi åkte till olika ställen på ön som Cres, Mali Lošinj och Lubenice, där vi fick se små hamnorter, steniga stränder, havssköldpaddor och fina solnedgångar. Äntligen kom sommarkänslan ifatt mig, massa glass, strand och bad efter jobbet! Efter två veckor var det dags för oss att åka til Učka naturpark där vår organisation årligen har ett ringmärkningsläger “Učka ringing camp” där vi lär oss om ringmärkning av fåglar och varför det är viktigt.

De första dagarna på lägret var väldigt blöta, det regnade i tre dagar sträck, vilket gjorde att vi inte kunde sätta upp slöjnäten för fåglarna men vi umgicks och spelade spel tills regnet passerade. När allt väl torkat kunde vi sätta upp näten och börja med ringmärkning igen! Ringmärkning innebär tidiga morgonar, extrahera fåglar ur slöjnät, artbestämma, ringmärka, könsbestämma, väga, mäta och detta bara under några få minuter. All data som vi får från ringmärkning är viktig för forskning kring fåglars rörelse, klimatförändringar och hur det hör samman. Min organisation har ringmärkt på Učka sedan 2006 och under mina två veckor ringmärkte vi 244 antal fåglar, där höjdpunkten för mig var klippsparv och stjärtmes. Totalt sett ringmärktes 856 fåglar!

Efter ringmärkningslägret var det dags att åka tillbaka till ön Cres en sista gång. Jag spenderade tio fantastiska dagar på ön och museet/besökscentret, med hike längs fina vandringsleder, mer glass och det märks att sommaren är på väg mot sitt slut, havet har blivit kallare och det krävs mer vilja att ta ett dopp. Som grädden på moset var vi med när alla elva gamar undersöktes och fyra gamar fick GPS sändare placerade över gumpen och dessa fyra gamar fick vi släppa i det fria, vilket var en fantastisk känsla och syn!

Resterande dagar i september spenderades på kontoret i Zagreb där vi gav feedback på ringmärkningslägret, gick igenom data från ringmärkningen och planerar inför oktober.

Augusti och september smälte ihop till “augustember”, det kändes som en enda stor fantastisk sommarmånad och detta är (än så länge) toppen på min volontärperiod.

Nedan följer lite bilder från denna tid: